måndag 4 februari 2013

Matte!


Idag är vi hemma och vabbar eftersom Elina hade otäck hosta inatt. Nu låter den bättre, men hon hostar fortfarande. Jag blev helt häpen nyss när det visade sig att hon plötsligt kunde lite matte, kände att jag måste dokumentera detta! Gissa min förvåning när hon svarade rätt på 5+2, 8+3, 12+3, 21+2, 23+4 och 17+4. Sen blev hon förstås jättesur när hon råkade svara fel på något, det ska helst gå vägen hela tiden! Nu håller hon på och lägger upp siffrorna på sina bokstavs/siffror-klossar som hon fick förra julen. Det var inte längesen jag upptäckte att hon kunde skriva enkla ord. "Mamma, jag har skrivit apelsin" ropade hon och när jag kollade stod det "ARSIN" på ett papper :) Sen kunde hon skriva larv, lata, ros, öra och aska utan problem. Detta var i december, knappt 4,5 år gammal. Annars är det dans och gympa som är fritidsintressena. Och att pyssla och baka. Hon älskar att titta på Youtube-filmer där de bakar olika sorters tårtor. Hon har precis börjat på en ny dansgrupp där de är 5-6 år och det är lite mer balettsteg och riktiga danssteg än det var på den förra hon gick. Hon älskar det och trivs jättebra med de andra i gruppen, de har så kul ihop. Sen går vi på familjegympa som jag leder på söndagarna, och där har hon bl a lärt sig kullerbytta, balansgång, hoppa och landa på fötter och att gå upp i brygga. Jättekul att se barnens framsteg! I vinter har hon åkt skidor också, hon fick prova på för första gången i mellandagarna när hon var på Frösön hos farmor och farfar. Jag har sett en film och det gick jättebra! Vi har haft hyfsad vinter här i Gbg också så vi har prövat skridskor två gånger också, på Heden. Hon står och går på dem jättebra men att ta fart är ju lite svårare förstås, och frågan är om hon har tålamod. Hon blir alltid lite frustrerad när hon inte kan med en gång.

Inga kommentarer: